Handeln via webbutiker ökar stadigt, detta gäller inte någon specifik bransch utan i samtliga de butiker på nätet där det erbjuds både varor och tjänster. I princip allt går att sälja online och allt fler kunder upptäcker det smidiga med att kunna göra sina inköp i webbutiker till skillnad från att besöka den fysiska butiken. Genom att köpa online slipper man förstås köerna som blir i de fysiska butikerna, man behöver inte trängas med folk i onödan och man kan dessutom spara in en del på parkering, bensin, bussbiljett och andra utgifter som tillkommer när man ska bege sig ut någonstans. Ytterligare en fördel med e-handeln är möjligheten att kunna jämföra priser på ett lätt och smidigt sätt. Här behöver du som intresserad kund inte åka runt till de olika butikerna, och försöka komma ihåg de olika priserna där emellan, utan kan enkelt jämföra antingen genom att parallellt besöka olika webbutiker – eller använda en så kallad jämförelsesajt.
Som redan nämnts kan det mesta köpas på webben idag och utbudet växer stadigt i takt med att nya produkter och kategorier lanseras på marknaden. Oavsett om du vill köpa en ny TV, bygga ihop en ny bil, skaffa en bröllopsklänning eller bara köpa lite godis till helgen finns allt detta på nätet. Det som dock inte finns är möjligheten att känna och klämma på de saker man vill köpa; detta blir fortfarande rollen hos de fysiska butikerna. Dock är det många som beger sig till en fysisk butik för att se en vara och sedan beställer den på nätet; detta gäller i synnerhet lite dyrare varor som vitvaror, TV-apparater och liknande. Tryggheten av att veta vad det är man köper ska inte underskattas och här har fortfarande e-handeln en utmaning att övertyga sina kunder om säkra köp etc.
E-handeln saknar också den sociala gemenskapen som ett besök i den fysiska butiken innebär. Många tycker det är trevligt att bege sig ut och handla med familjen eller vännerna, eftersom man samtidigt kan ta en fika eller lunch på stan och umgås. Å andra sidan är det många som uppskattar en god kopp kaffe framför datorn och att i lugn och ro göra sina köp från soffan, köksbordet eller någon annan favoritplats där hemma. Dessutom tenderar det vara så att vi gärna handlar på oss mer än vad vi behöver när vi besöker en fysisk butik; detta gäller särskilt matvaror där vi i regel plockar på oss lite extra som vi blir sugna på. Eftersom man idag erbjuder handel av matvaror via nätet, som plockas och som kunden sedan får hämta upp, minskas dessa lite onödiga köp trots att det naturligtvis är fullt möjligt att plocka på extra varor även i en webbaserad butiksmiljö.