Som nämnts i en tidigare artikel är sökmotoroptimering ett mycket viktigt led i att marknadsföra och synliggöra en webbutik på marknaden, för att kunderna lättare ska hitta till butiken. Principen bakom sökmotoroptimering (som förkortas SEO) är att hamna så högt upp på resultatlistan i sökmotorn som möjligt för vissa givna sökord (keywords). När en potentiell kund exempelvis gör en sökning med ordet “barnvagn” listas ett visst antal sajter på förstasidan. Det är just denna lista du vill hamna så högt som möjligt i – om du säljer barnvagnar, det vill säga. Försök ta reda på vilka sökord, eller kombination av sökord, som passar in för dina produkter eller tjänster. Till din hjälp finns verktyg som exempelvis Adwords, där du kan analysera och få fram lämpliga relaterade sökord.
För att sökorden ska få ett ordentligt “fäste” är det bra att använda dessa flitigt på hela webbplatsen. Här är det bra att få med relevanta sökord i rubriken och i själva brödtexten, samt i den HTML-kod som genereras för sidan (med så kallade meta-taggar). Att kunna HTML är en tillgång när man håller på med SEO, men det är inte ett måste. Så länge man har koll på var någonstans i koden det är optimalt att “plantera” in de rätt sökorden är man ändå på rätt väg.
Dock får man vara beredd på att det tar tid. Man hamnar inte på förstasidan med sin webbutik i en handvändning, dessutom underlättar det för placeringen att du får många klick på din sida. Med lite tålamod och kontinuerligt SEO-arbete kan det dock ganska snart bära frukt. Det handlar ju trots allt om att dra trafik till sidan, så detta är väl värt att lägga tid på.