Det är få saker som är så irriterande för en potentiell kund som en svårnavigerad webbsida. Att inte hitta det man söker är väldigt störande och det slutar ofta med att kunden inte längre är potentiell, utan drar vidare till en annan webbutik (det vill säga en konkurrent). Exempelvis så kallade “brustna länkar” är totalt onödigt, det vill säga felaktiga länkar som inte leder till något annat än en sida med ett felmeddelande. Kanske (antagligen) har den sidan funnits tidigare och länkas till från en eller flera platser, men är borttagen av någon anledning. Från vissa av dessa felaktiga sidor går det inte alltid att hitta tillbaka till utgångsläget, vilket gör situationen ännu mer irriterande. Här gäller det med andra ord att sköta om sin webbutik så att detta inte inträffar. Det är bra att klicka sig igenom sajten lite då och då för att försäkra sig om att den inte innehåller några felaktiga länkar etc.
När man försäkrat sig om att alla länkar fungerar är det samtidigt vettigt att se över navigationen i övrigt. Se till att produkter eller tjänster har en logisk placering på sidan och att underkategorier och liknande ligger på rätt ställen. Det ska också vara lätt att hitta till information av olika slag, som exempelvis övergripande information om betalningsalternativ, frakt, leveranstider och annat som kunden brukar vilja veta. Vidare är det bra med någon form av “Om oss”-sida där det går att läsa intressant information om företaget – samt hur kunderna kan komma i kontakt med dig.