Många drömmer om att starta en webbshop. Numera sker mer och mer försäljning på nätet vilket gör att idén om en webbshop kan se ut som en mycket bra och enkel idé för att tjäna lätta och snabba pengar. Det kan absolut vara en bra idé, men det finns mycket att tänka på innan man sätter igång. Med andra ord man måste göra sin hemläxa innan man börjar med det roliga. Se nedan.
Ta reda på vad det finns för konkurrenter
Om du exempelvis vill sälja tillbehör för elektronik på nätet som exempelvis Nordicbox.se gör måste du först undersöka hur marknaden ser ut idag. Detta gör du enkelt genom att söka på Google och se vilka träffar du får upp. Undersök sedan priser på dessa sidor och servicen som erbjuds och fundera på om du på din tilltänkta webbshop skulle kunna konkurrera med dessa.
Förbered plats för lager
Beroende på vilken för typ av produkter du ska sälja bör du förbereda plats för lager. Är det stora produkter du ska sälja kanske du även bör ha med en hyra för lagret i din budget för webbutiken. Många som startar en webbutik glömmer bort eventuell hyra för lager då de endast tänker på att de slipper butikshyra och tror att produkterna som säljs ska få plats i en garderob hemma, vilket de inte alltid gör.
Avsätt en budget för SEO och Ads
Den som enbart ska ha sin försäljning på nätet bör ha en rejäl budget för Google Ads och SEO. Att synas på Google är nämligen A och O för en webbutik. Det brukar sägas att den som inte syns bland de första sökträffarna på Google syns inte alls. Du kan bara gå tillbaka till dig själv och fundera på om du någonsin klickar dig vidare till sökträffarna på sidan 2 på Google när du letar efter något eller om du helt enkelt väljer att göra en ny sökning om du inte hittat vad du var söker bland de första träffarna. Du kan med enkelhet anställa ett företag som sköter dina Google-ärenden om du själv inte är en fena på ämnet. Var dock beredd på att du får avsätta en stor slant för att uppnå de resultat du är ute efter.
Glöm inte bort att ha en chatt
Något som blir allt mer vanligt och som uppskattas av besökare på webbplatser är en live-chatt, det vill säga en chatt på sidan som dyker upp när en användare besöker den och där användaren kan ställa frågor direkt till webbutiken. Det finns många sådana chattar att välja bland och dessutom finns det företag som säljer tjänster för chattande. Du kan anlita någon som svarar på frågor för dig på chatten för att slippa göra det själv.