Något som är mycket viktigt när du säljer produkter via din webbshop är att produkttexterna inte står i vägen för köp. Det är här du ska övertyga kunden om att köpa de varor du säljer; här har du med andra ord chansen att ge de incitament som behövs till ett köp. Vad som ska framgå i texten beror förstås på vad det är för något som du säljer, men försök få fram alla de aspekter som kan vara viktiga för kunden.
Exempelvis är det bra att få med storleken på varan. I den fysiska butiken kan kunden själv bilda sig en uppfattning om varans storlek, något som inte alls är lika lätt bara genom att se en bild på nätet. Var därför så detaljerad du kan om storleken och kanske också vikten (om detta kan vara av intresse för någon). Handlar det om kläder eller skor är det förstås viktigt att nämna storleken. Var också noga med att skriva om det eller de material som varan innehåller och glöm inte att nämna CE-märkning och annat som har betydelse för ett köp. Slutligen, håll texten kortfattad så att kunden orkar läsa den.