När du ordnat med allting inför din nya webbshop – ja, den kanske till och med är igång och väntar på kunder – behöver den synas för att du ska få trafik till sidan. Den som inte syns finns inte, som den gamla regeln säger – och detta gäller i allra högsta grad fortfarande. Det handlar om att få så god synlighet som möjligt, och så brett som möjligt, för att kunna få den genomslagskraft man söker. Vikten av att använda sig av rätt sökmotoroptimering har vi redan diskuterat i en annan artikel; detta ligger till grund för att sidan ska kunna hittas genom sökningar i exempelvis Google. Dock är det bra att synas vitt och brett och säljer man produkter som gör sig på bild, är det definitivt idé att satsa på synlighet i sociala medier där de vanligaste kanalerna heter Facebook och Instagram.
Att registrera ett konto hos dessa kanaler är helt gratis och mycket av den marknadsföring man kan åstadkomma här är också gratis. Dock har man möjlighet att betala en slant för att marknadsföra det man lägger ut, men priserna är mycket rimliga om man jämför med traditionell annonsering i tidningar och annan tryckt press.
Hur går det då till? De flesta idag har nog på ett eller annat sätt varit i kontakt med Facebook (eller Instagram) och sett hur det fungerar. Helt enkelt är det så att man lägger ut bilder för att ge dessa exponering, där man också kan välja att komplettera med lämplig text. På samma sätt fungerar det med Instagram, men där kompletteras det inlägg man gör med relevanta så kallade taggar (#) kopplade till ord som har med inlägget att göra.
Marknadsföring görs mycket enkelt via både Facebook och Instagram (som man dessutom kan använda som marknadsföringskanaler parallellt för samma inlägg – Facebook äger numera Instagram). Skapa först ett inlägg i Facebook. Detta består av en bild eller en serie bilder, vilket du nu önskar. Bilderna kan exempelvis vara produktbilder, eller på annat sätt fungera som reklam för någon tjänst som du vill nå ut med. Lägg till en kort men effektiv, minnesvärd text som förklarar bilderna på ett bra sätt. När du “postat” inlägget så att det blir synligt på ditt företags Facebook-sida kan du välja att boosta inlägget (som det kallas i Facebook). Genom att boosta startar du en marknadsföringskampanj, där du steg för steg kan välja vilka ditt inlägg ska visas för (baserat på en rad olika kategorier och intressen) samt hur länge du vill att annonsen ska visas.
När du skapar annonsen ser du hur många potentiella människor som din annons kommer att visas för och några av dessa kommer förhoppningsvis nappa på dina produkter eller tjänster, vilket ska generera ett eller flera köp.