Så du funderar på att starta en webbshop? Det är en bra idé och inte så svårt som det kanske kan verka. Rent tekniskt kan vem som helst göra det. De flesta av er som läser detta känner förmodligen redan till det som kommer härnäst, men det kan vara värt att nämna ifall att. Det är inte längre ett krav att du ska kunna skriva kod för att sätta upp en hemsida. Det finns gott om visuella sitebuilders att använda sig av där du i princip kan klicka och dra alla komponenter som utgör en hemsida. Vi kommer i övrigt inte att gå in på vad som gäller kring hosting och så vidare, det finns gott om guider att hitta för de delarna. Innan vi går in på de handfasta tipsen, låt oss titta på ett exempel av en bra webbshop.
Butikskedjan Afound är ett exempel på en väl konstruerad webbshop. Den är lättnavigerad med alla varor fördelade över olika kategorier, har gott om olika betalningsalternativ att välja bland och tillgänglig kundsupport. För att göra det hela än mer attraktivt för potentiella köpare erbjuder de 10% rabatt på första köpet. De erbjuder bland annat prisvärda halsband men har det mesta inom mode inkluderat second hand och träningskläder. Med det sagt, här följer några bra tips att bära med sig i processen. Rätt utfört kan du vara igång med din verksamhet på ett litet kick.
Matcha designen med vad du säljer
Att designa en lyckad webbshop handlar i stor utsträckning om att vara konsekvent. Designa din hemsida på ett sätt som matchar produkterna du säljer. Om du till exempel säljer leksaker så passar det bra med en lekfull och färgglad design, om du säljer teknik, låt hemsidan se modern och ”teknisk” ut. För att bara ta några exempel. Var noggrann med att allt på hemsidan följer det övergripande temat.
Skriv utförligt om dina produkter/tjänster
Det kan vara tidskrävande att skriva utförliga beskrivningar av allt du erbjuder, men det är oftast värt det. Var noggrann med informationen – felaktiga storlekar o.s.v. kan straffa sig med att missnöjda kunder returnerar sina varor. Att ha utförlig information signalerar också till kunderna att ni som driver webbshoppen vet vad ni talar om. Att ni också ska göra det hela lätt att överskåda och navigera säger sig självt.
Shoppingvagnen
Många glömmer bort att lägga ned extra möda på shoppingvagnen, tanken är väl helt enkelt ofta att den inte är särskilt viktig. Fel! Det är en av de viktigaste komponenterna i din webbshop och att den fungerar väl och har bra funktioner adderar mängder av värde till din hemsida. Det ska vara lätt att ta bort och lägga till produkter och förändra en order genom hela shoppingprocessen. Inkludera gärna bilder på produkterna och ha en lättillgänglig sökfunktion.