Handel med kläder har bedrivits så länge man kan minnas och av den anledningen så känns fortfarande klädinköp via e-handel som ett relativt nytt fenomen. Det klassiska upplägget vid klädinköp är förstås att besöka den fysiska butiken, prova sina kläder och sedan gå till kassan och betala för de som man föll för. När du handlar kläder via en webbutik har du av naturliga skäl inte samma möjlighet att prova de plagg du är intresserad av. Det är faktiskt på samma sätt som när det handlades kläder via postorder för 20 – 30 år sedan; att beställa hem plagg enbart genom den information som gavs i katalogen, få hem kläderna och prova dem i det läget för att hoppas att de skulle passa.
Av den anledningen har de flesta av de webbutiker som säljer kläder idag en väl utarbetad policy för returer. För returer, det får dessa företag – i massor. Detta är förstås oundvikligt, eftersom det finns så stora nyansskillnader i storlekar och utförande att det är omöjligt att veta om ett visst plagg kommer passa eller ej (om man förstås inte redan provat ett exakt likadant plagg i en fysisk butik).
Det finns idag en mängd olika aktörer på marknaden som säljer kläder, skor och liknande produkter. Intresset för kläder är stort och så har det i stort sett alltid varit, även om detta går i vågor precis som allt annat. Genom att handla sina kläder online tappar man dock lite av tjusningen med att handla; att prova kläder kan vara otroligt givande och samtidigt lite spännande. Dessutom får man vid köp i fysisk butik med sig sina nya kläder direkt hem, något som e-handeln fortfarande inte riktigt kan matcha.