Att öppna en nätbutik med varor man själv tycker om, utan att fokusera på ett särskilt område, är sällan en bra idé. Även när du har ett tema, till exempel inredning, är det många gånger alldeles för brett. Visst kan det låta bra att ha ett brett sortiment och olika stilar för att nå så många potentiella kunder som möjligt, men risken är snarare att du inte når någon alls. Ju mer allmän din inriktning är, desto färre känner sig träffade av din marknadsföring. Därför är det klokt att nischa din e-handelsbutik.
Utan nisch konkurrerar du med etablerade kedjor och butiker
När du har en inredningsbutik på nätet med en blandning av olika stilar finns det ingen anledning för kunderna att handla hos just dig. De kan lika gärna vända sig till etablerade kedjor där de dessutom kan erbjudas till exempel fri frakt eller andra fördelar som en nystartad e-handel sällan har råd med.
Vill du att kunderna ska komma ihåg dig och tipsa varandra om din butik behöver du sticka ut ur mängden och erbjuda något dina konkurrenter inte har. Ett sätt att göra det är att nischa din butik så att kunder med en specifik smak, intresseområde eller behov kan hitta allt de behöver inom det området hos dig. Kanske väljer du att fokusera din inredningsbutik på husvagnar, husbilar och kolonistugor eller så har du alla möjliga prylar för hemmet med katter på.
Erbjud något mer än en nischad butik
Det kan hända att det för ett antal år sedan räckte med att butiken var nischad, men i dag är konkurrensen större och du behöver något mer för att nå genom bruset. En nischad butik är en god början. Du behöver också lära känna din kundkrets väl och veta vad de tycker om och vad de har för behov och önskningar. Utifrån det kan du erbjuda dem något mer än bara en vanlig e-handelsbutik.
Du kan välja att arbeta med content marketing och bli experten inom ditt område. Säljer du exklusiva massageoljor kan du också ha en blogg eller ett nyhetsbrev där du ger bort värdefull information till kunderna och skapar ett förtroende hos dem. Du kan tipsa dem om olika oljors användningsområden och kanske också spela in en liten film där du visar grunderna i massage. Prova också att sälja kringtjänster såsom en prenumeration på massageoljor eller cd-skivor med avkopplande musik. Har du en inredningsbutik med kattema kommer nog kunderna att uppskatta att du delar en lustig kattfilm emellanåt. Har du tur kommer några av dem att dela filmen vidare och på så sätt når du fler potentiella kunder.
Finansiera din butik
Att starta upp en butik kostar pengar, speciellt om du behöver hålla ett fysiskt lager. I början kommer mycket av det du tjänar att direkt gå till inköp av fler varor för att på så sätt låta butiken växa. För att förbättra likviditeten och slippa ligga ute med pengar kan du sälja fakturor till företag som specialiserat sig på det.