Att driva en egen webbutik är något av de mest spännande man kan göra inom försäljning. Det är roligt att själv få välja inriktning på den egna butiken med allt vad det innebär; hur webbutiken ska se ut rent designmässigt, vilka målgrupper den ska riktas till – samt vilka varor du ska sälja där.
Att aktivt leta leverantörer till sin butik är både kul och spännande. Just att få skapa sin egen intressanta mix av produkter i butiken är oerhört uppfriskande – och kan samtidigt kännas lite läskigt. Det är inte helt lätt att veta vad som kommer att sälja och inte, men det är viktigt att komma ihåg att detta är något som alla butiker ställs inför. Viktigt att tänka på är också att inte blir alltför lik alla andra butiker som finns på nätet; det är helt OK att vara annorlunda och tänka nytt. Köp absolut av de stora, etablerade leverantörerna – men våga också att prova det nya som lanseras på marknaden. Det roliga är att kombinera leverantörer och produkter och inte bara gå efter det som andra butiker saluför. Varför skulle du vilja skapa en kopia av en redan existerande butik? Vore inte det ganska tråkigt? Skulle du själv som potentiell kund känna någon upprymdhet över detta? Antagligen inte. Gå efter dig själv här och lyssna på magkänslan.
Hur hittar du då dina leverantörer? Detta kan gå till på en rad olika sätt. Många gånger kan man hitta intressanta produkter enbart genom att surfa på nätet; söka på lämpliga sökord och se vad som dyker upp. Särskilt gäller detta om du letar leverantörer även utomlands. När du startat din egen webbutik kan det också tänkas att potentiella leverantörer börjar hitta dig och erbjuder sig att komma och visa sina varor.
Annars är ett mycket trevligt sätt att hitta både varor och leverantörer att besöka en mässa. Här samlas en mängd olika leverantörer från en rad olika branscher och där du som butiksägare kan flanera omkring för att klämma och känna på produkterna. Samtidigt får man träffa representanter från de olika företagen och kan passa på att ställa frågor av produkter och annat. Inte sällan har de olika utställarna olika mässerbjudanden som man som besökare kan ta del av. När du går på en mässa, ha ett öppet sinne. Leta dig inte enbart till de kända utställarna med flashiga, stora montrar utan se också de mindre företagen – som kan vara morgondagens stjärnor.