Om du drömmer om att ha ett eget företag och få arbeta hemifrån kan du starta en webbshop. Det är många som startat en webbutik på hobbynivå för att en dag kunna leva på den som heltidsinkomst. Med tid och målmedvetet arbete kan du lyckas!
Webbshop
Det är enkelt att starta en webbshop, samtidigt som det är viktigt att du startar shoppen på rätt sätt redan från början för att verkligen lyckas. Det första som du behöver tänka över är vad du ska sälja – vilka slags produkter du ska ha i din affär. Det bästa är att sälja produkter som du själv använder och gillar. Om ditt stora intresse är ridsport kan det vara klokt att starta en webbutik med rid- och hästsaker. Tänk också igenom ditt företagsnamn: det bästa är om det som du säljer finns med i namnet. Köp sedan det namnet som domännamn, med .se eller .com som suffix – annars verkar du inte seriös. Tänk också på att dina saker ska fraktas, från fabriken till kunden eller dig: Fraktus.se ger dig goda lösningar på frakt och logistik. Själva webbshoppen skaffar du på ett webbhotell. De flesta webbhotell erbjuder någon slags webbshop i kombination med en betallösning, dvs. du behöver vare sig skaffa särskilda program för själva webbutiken eller för att få betalt av dina kunder. Idag finns det smidiga lösningar för både webbshoppen, betalning och frakt av varor.
Marknadsföring
Det som ofta skiljer mellan att en dag bli egenföretagare eller att bara få en extrainkomst på en webbutik är marknadsföringen. Dina intresserade kunder måste veta om att din butik finns. En god början är att ha en blogg på webbshoppen. En blogg ger dig möjlighet att berätta om nyheter och goda erbjudanden samt skapa någon slags relation med dina kunder. Men det finns många bloggar att konkurrera med. Det bästa är om du på din blogg – och Youtubekanal – recenserar dina olika produkter och visar hur man kan använda dem. Om din blogg – din förlängda arm av webbshoppen – ger dina kunder bra kunskap, så kommer de att återkomma. Om du har en hästaffär kan du skapa små filmer som visar hur man travar cavaletti över bommar eller göra DIY-artiklar som visar hur man bygger hinder. Ju mer som du ger dina besökare, desto större chans är det att de blir kunder – och rekommenderar din webbshop till andra.
Du bör också använda sociala media för att nå nya kunder. Det som intresserar de flesta är en bra affär, dvs. en billig affär för kunden. I början bör du satsa på bra erbjudanden för att få en kundkrets, även om du i början inte får det mer än att gå runt. Ett annat sätt är att också anlita influencers – betala bloggare att skriva om din produkt. För att lyckas bör du nyttja så många olika slags marknadsföringskanaler som du kan, samtidigt som du ger din webbshop tid. Det tar ofta flera år innan en webbshop kan ge heltidsinkomst.