Vill man lyckas som företagare idag är en webbshop nästan ett krav. Det är ytterst få företag som inte har en webbshop, oavsett om det är produkter eller tjänster som man säljer. Sidorna kan naturligtvis se väldigt olika ut beroende på inom vilket område man arbetar men i grunden handlar det om samma sak, att låta kunden beställa varor eller tjänster online.
Om du tittar på en kundtjänst i dagsläget så går telefonerna inte i samma tempo som förut. Majoriteten av alla människor föredrar idag att skicka mail, chatta eller själva gå in och klicka på de varor som man vill ha. Den moderna tekniken har gjort det enklare för både kunder och företagare och öppnar upp för betydligt fler möjligheter. I denna text ska du få riktigt bra tips för att få din webbshop att lyckas.
1. Det spelar ingen roll om det är sexleksaker, kläder, elektronik eller skönhetsprodukter som du vill sälja men ett tydligt tema gör det enklare för alla parter. Gör en affärsplan som är noga uträknad och glöm inte att räkna in fraktkostnader när du sätter dina egna priser.
2. Vad har du som ingen annan har? Ska du slå konkurrenterna med en extremt bra service eller är det priserna som ska ligga lågt?
3. Hitta en bra teknisk lösning och fundera över om du ska skapa webbshoppen själv eller anlita en webbdesigner. Det finns många bra mallar och program som man kan använda sig av online men en webbutvecklare kan se till att få din webbshop precis som du önskar den.
4. Trygga betalningsmetoder är livsviktiga för din webbshop och ditt företag. Om du erbjuder betalningsmetoder som ingen känner igen då blir det svårt att få folk att våga lämna ut sina uppgifter. Se till att du har en säker kryptering på din hemsida för att säkerställa stor trygghet för kunderna.
5. Uppdatera din webbshop ofta och se till så att den ständigt är i rörelse. Produkterna som finns på hemsidan ska kunna beställas. Är någon produkt borttagen från sortimentet så ska den även tas bort från webbshoppen.
6. Marknadsför dig mycket men satsa på metoder som inte kostar så mycket pengar. Sociala media är ett utmärkt sätt att synas på.
7. Se till att hamna så högt upp på Google som möjligt! Det kan du göra genom t.ex. sökoptimering. Sökoptimering lyckas du med genom att använda många sökord som relaterar till de produkter eller tjänster som du säljer.
8. Kundtjänst och support är otroligt viktiga för att hålla dina kunder nöjda. Dina kunder måste känna att du finns där och hjälper till när det behövs. Genom att ha en fungerande support bygger du upp ett förtroende mellan er och kunderna kommer att känna sig betydligt bättre när de väl är dags att genomföra köpet.